Hra je nejdůležitější prostředek výchovy. Prostřednictvím her rozvíjíme u dětí fantazii a tvůrčí myšlení, jejich vnitřní prožívání, nápaditost, samostatné myšlení, představivost, učí se spolupracovat ve skupině, naslouchat ostatním a prezentovat vlastní myšlenky, rozvíjíme slovní zásobu a zároveň učíme správné komunikaci. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami mají potíže se soustředit, vydržet u činnosti, případně spolupracovat ve skupině s kamarády. Tato metodická příručka by pro ně měla být tzv. „kuchařka her, “ která by měla být nápomocna rodičům i dětem. Hra je nejdůležitější věc v životě dítěte. Prostřednictvím hry děti zkoumají prostředí, poznávají běžné situace ze života, baví je hrát si s něčím, či s někým. Poskytuje jim legraci, zábavu, smysluplné trávení volného času, či možnost zažít dobrodružství.
Co vlastně v knize najdete?
Kniha je rozdělena na 6 kapitol podle toho, kde můžete hru provádět. A to především na zahradě, na procházkách, ale třeba také v klidu v sedě, doma, pokud venku prší. V této příručce nechybí náměty na tvoření a vyrábění všeho druhu a náměty na senzorické hry. Celkem 100 aktivit zabaví vaše děti na různých místech, v době klidu i při činnostech venku, kdy naopak potřebujete, aby se zklidnilo, zažilo zábavu, zkrátilo čekání v ordinaci, v dopravních prostředcích, také zahnalo nudu při deštivých dnech, či bojuje se svými emocemi a je třeba, aby se uvolnilo. V každé aktivitě je mnoho učení založeného na dovednostech, takže dítě si hraje, ale zároveň rozvíjí celou řadu dovedností. U každé aktivity najdete přesný popis, co budou děti dělat, co k tomu budete potřebovat, jak na to. Autorka taktéž přidala i různé varianty, jak hru ozvláštnit, dále také na co si dát při činnostech pozor a jaké dovednosti při dané hře rozvíjíte. Velice podrobně, detailně, srozumitelně autorka popsala všechny aktivity. Jaké hry zde najdete? Třeba náměty na vytvoření senzorické stezky, pro milovníky dinosaurů je zde hra, jak hledat fosilie, jak hledat předměty podle písmen nebo jak vytvořit haptickou hru se světelným miniboxem. Součástí her jsou i náměty na tvoření, které některé děti se vzdělávacími potřebami baví, jiné je berou jako nutné zlo, protože jim moc nejde tvořit. Tato kapitola by vám měla být nápomocna, jak nadchnout vaše děti pro tvoření, aby si mohly vyrobit obrázky z roztavených voskovek, ježky z krabic od papírových kapesníků, příšerky z modelíny nebo obličeje ze šišek. Námětů je zde více než dost. Tato kniha nabízí dětem i dospělým soubor her, který je určen dětem bez rozdílu věku.
Součástí publikace jsou i náměty na senzorické hry, které stimulují smysly a mnoho dětem pomáhají uvolnit se a zklidnit. Pokud má za sebou vaše dítě náročný den nebo bojovalo se svými emocemi, můžete tyto hry rozhodně využít, dále také před spaním, pomohou dětem zklidnit se a dobře usnout. V celé knize se opakovaně autorka poukazuje na soubor dovedností, které můžou jednotlivé aktivity pomáhat rozvíjet. je to např. jazyk a komunikace, znalost čtení, počítání, soustředění, sociální dovednosti, řešení problémů, motorické dovednosti, zvládání emocí, senzorická integrace a nakonec pracovní paměť.
Publikace je plná námětů pro práci s dětmi, za což jí dávám velké plus. Kniha se mě moc líbila a rozhodně jí doporučím. Našla jsem v ní opravdu hodně inspirace. Jako učitelka ji rozhodně využiji při své praxi, i při pořádání příměstských táborů, když potřebuji najít nějakou zajímavou a neokoukanou hru a děti zaujmout. Autorka doplnila tuto příručku o úsměvné ilustrace, které vás pobaví. Nesmírně se mně líbily náměty na různé nevšední tvoření. Jak jsem již psala výše, některé děti rády tvoří a činnosti je baví. Jsou ale děti s různými speciálními vzdělávacími potřebami, které tvoření příliš nebaví, nejsou tak šikovné. Myslím si, že tato příručka je plná zajímavých návodů, jak si vyzdobit svůj pokoj či byt. Je srozumitelně psaná, s velkým množstvím možností na hry i tvoření, dále také s různými variantami, které lze hru oživit i na co si dát při hře pozor a na nic nezapomenout. Jaké činnosti děti při hře procvičují, to už vidím jako velký bonus na konci každé hry, které rozhodně využijí studenti pedagogických fakult, kteří se mohou v této příručce inspirovat pro různé seminární práce.
Kniha je primárně určena rodičům dětí se speciálně vzdělávacími potřebami, ale určitě bude prospěšná pedagogům prvního stupně, vychovatelkám školních družin, či školních klubů, také vedoucím zájmových kroužků, či příměstských táborů.
Ukázka z knihy:
Věže z těstovin
Popis aktivity:
Jednoduchá, ale velmi návyková aktivita, kdy děti opatrně staví věže z těstovin a přitom trénují jemnou motoriku a schopnost soustředit se.
Co budeme potřebovat:
Modelína, samolepící hmota, špagety a duté těstoviny-penne
Jak na to:
Na stůl položte malý kousek modelíny a kolmo vzhůru do ní zapíchněte kousek špagety tak, aby samostatně stála. Poproste dítě, aby na stojící špagetu navlékalo duté těstoviny a počítalo je, dokud se nedostane k jejímu konci. Dítě s vámi nebo se svými sourozenci může závodit a zkoušet, jak rychle dokáže navlékat těstoviny na špagetu, aniž by ji při tom zlomilo.
Při této činnosti dítě rozvíjí soustředění, sociální dovednosti, motorické dovednosti a znalost čtení a počítání.
Několik slov o autorce:
Georgina Durrant je učitelka a koordinátorka speciálně pedagogické péče. Má dvě malé děti. Vede oblíbené webové stránky pro rodiče a učitele dětí se speciálně vzdělávacími potřebami.
Autorka: Georgina Durrant
Ilustrace: Christopher Barnes
Přeložila: Zuzana Musilová
Žánr: metodická příručka
Vydáno: 2023, Portál, Praha
Počet stran: 127
Vazba knihy: brožovaná
ISBN 978-80-262-2028-2
Knihu můžete koupit zde