1001 her s knížkou – jak udělat z dítěte skutečného čtenáře

Dnešní děti mají raději technické věci a knihy trochu za mobily a tablety zaostávají. Myslím si, že je to škoda. Kniha nám dává pocit jistoty, bezpečí, máte možnost prožít příběh společně se svými hrdiny, odpočinout si, ale také tříbit svůj jazykový cit a obohacovat slovní zásobu. Díky knihám se dozvíte mnoho zajímavostí, poučíte se a pobavíte. Je to takový přítel do nepohody. Philippe Brasseur je autorem publikace s názvem 1001 her s knížkou a ukáže vám, že kniha v sobě skrývá opravdu hodně možností. 

Kniha je rozdělena na několik kapitol. Autor hned na začátku popisuje, jak tuto příručku používat, jaké pomůcky budete pro práci s knihou potřebovat. Také se autor zabývá tím, pro jakou věkovou hranici je daná aktivita určena. Další kapitoly pojednávají o tom, jak vytvořit tu správnou atmosféru pro čtení, jak uspořádat posezení i knihovnu, jak najít vhodnou knihu. Dále také různé náměty, jak s knihou pracovat, jak vymýšlet příběhy, hrát si se slovy, luštit křížovky i osmisměrky. Můžete klidně vyrobit i občanský průkaz ke své oblíbené postavě z knihy, dále také knihokarty, ale i jak příběh dramatizovat. Na konci knihy uvedl autor rady, kde a jak hledat dobré knihy, odkazy na různé veletrhy a akce spojené s knihami, čtenářstvím, ale i knihy, ve kterých se můžete dále inspirovat.

Pro koho je kniha vlastně určena? Pro všechny děti, rodiče, prarodiče, učitele, lektory různých kroužků o čtenářství, ale i knihovníkům. Prostě všem knihomolům. Smyslem této knihy není naučit děti číst, ale to hlavní je v nich probudit lásku ke knihám a ke čtení.

Kniha je naprosto báječná. Její čtení jsem si užila od začátku až do konce. Knihy jsou moje velká vášeň už od dětství. Lásku ke knihám ve mně pěstoval můj tatínek už od útlého dětství a dodnes mu za to moc děkuji, Tato publikace mně naprosto nadchla. Při čtení jsem si dělala poznámky, co vše chci s dětmi při práci s knihou vyzkoušet, jelikož pracuji jako učitelka v mateřské škole. Publikace je přehledná, srozumitelně psaná, plná námětů na různé aktivity pro práci s knihami. Knihy umožňují setkávat se hlavními postavami, prožít příběh s nimi. Od útlého dětství rodiče, či prarodiče svým dětem čtou před spaním. Ve školce se děti setkávají při řízené činnosti s různými příběhy, taktéž, když je paní učitelky ukládají po obědě do postýlek. Ve škole se už děti učí sami číst a postupem času si vytváří vztah ke knihám. V průběhu života je tento vztah i láska ke knihám mění. Ve stáří mají lidé více času, pro zahnání nudy, či samoty často sahají po knize a krátí si tak dlouhé chvíle.

V knize mě nejvíce zaujal námět na výrobu občanského průkazu ke své oblíbené postavě. Dále také námět na aktivitu, jak si hrát se známým příběhem. Lze tak využít klasickou pohádku, jako jsou Tři prasátka a otočíme jej naruby, nahradíme prasátka jinými zvířátky, či vymýšlet, jak příběh dokončit jinak. Využití této knihy je všestranné. Velké plus dávám za její ucelenost, možnosti dalšího využití. Na knižním trhu naleznete mnoho publikací podobného zaměření, ale takto přehlednou a obsáhlou publikaci rozhodně ne. Pojďte se se mnou začíst, prohlížet si ji, něco hezkého si podle ní vyrobit, možná se i zasnít, to vše vám publikace nabízí. Věřte, že nebudete litovat a budete překvapení, tak jako já.

Ukázka z knihy:

Jak zkazit radost ze čtení

Jak dítě odradit: návod v osmi krocích

  1. Nepouštějte ho ke knihám.

Mohlo by je poničit, hlavně ty výpravné obrázkové.

  1. Čtěte mu nahlas maximálně jednou týdně.

Jinak by se mohlo stát časem na vašem předčítání závislé.

  1. Nikdy si nečtěte před dítětem.

Mohlo by si myslet, ž to děláte pro zábavu, ale čtení znamená především poučení.

  1. Zakažte mu „špatné knihy“.

A to jsou rozhodně komiksy, časopisy a další zábavné knihy, které dítě odvádějí od „dobré“ literatury.

  1. Neustále se ho ptejte,

abyste si ověřili, že všechno správně pochopilo a že knihu dočetlo.

  1. Jakmile se dítě naučí číst, přestaňte mu vyprávět pohádky a příběhy.

Protože si je už přece umí přečíst samo!

  1. Nuťte ho do čtení.

Deset stránek denně, a to jen knihy, které jste mu vybrali vy:

dobře napsané, obsahově na výši a „hodnotné“

  1. Přinuťte ho, ať knihu vždy dočte.

Podobně jako musí dojídat. Co by za to daly chudé děti, kdyby měl nějakou knížku.

Několik slov o autorovi:

Philippe Brasseur se do knih zamiloval už jako malý kluk. Vystřídal několik povolání, pracoval v reklamě, organizoval kulturní akce, byl redaktorem časopisu pro děti. Nyní se věnuje pouze svým dvěma vášním: psaní a ilustraci. Vede také dílny zaměřené na knihy a kreativitu.

Michaela Bergmannová vystudovala animaci a multimediální tvorbu na FAMU. Ilustrovala velký počet knížek pro děti, spolupracuje s několika dětskými časopisy a je autorkou seriálu pro nejmenší diváky vysílaného v České televizi.

Hana Holubkovová je knihovnice a překladatelka (z francouzštiny a angličtiny). Vytváří a realizuje čtenářské lekce, dílny a programy zaměřené na podporu čtení u dětí. Vede školní čtenářské kluby, lektoruje workshopy pro učitele, knihovníky a další dospělé, kteří pracují s dětmi a knížkami.

Autor: Philippe Brasseur

Přeložila: Hana Holubkovová

Ilustrace: Michaela Bergmannová

Žánr: metodická příručka

Vydáno: 2021, Vydal Portál, Praha

Počet stran: 143

Vazba knihy: brožovaná

ISBN 978-80-262-1754-1

Knihu můžete koupit zde

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *